יום רביעי, 19 באפריל 2017

אצבעוני - עיתונים לילדים בכל הגילאים




קריאה לילדים זה מצויין, אבל לפעמים ספרים זה "כבד" מדי, לחלקם הקריאה של טקסטים ארוכים קשה ולא תמיד הטקסט קולע לטעם הילד הקורא. 


אצבעוני הוא עיתון המיועד לילדים, שמדבר אל הילדים בגובה העיניים, מציע נושאים שונים ומרחיב את הידע של הילדים. כל זה בשפה קלה לקריאה, טקסטים קצרים יחסית, בשילוב של גרפיקה צבעונית, כך שיתעודדו לעיין ולקרוא בעיתון.
בגיליונות של אצבעוני ניתן למצוא סיפורים רבים, כתבות שונות ובנוסף שעשועונים ופעילויות. 



הנושאים בהם עוסקים באצבעוני הם מגוונים ויכולים לגעת בתחומי היסטוריה, תרבות, טבע, אנשי-שם, מדע, טכנולוגיה, כתבות מחיי הילדים, הבית ספר והמשפחה, אקטואליה כמו חגים, חדשות לילדים וגם הסבר על מושגים מעולם המבוגרים, גם מושגים כמו ערכים של שוויון, זכויות האדם ואיכות הסביבה יכולים להיות בין הנשואים בעיתון. 


אצבעוני מעורר אצל ילדים סקרנות, מעודד את הקריאה, משפר את הבנת הנקרא ותוכלו להפוך זאת גם לזמן משותף של הורה וילד, בכך שתשבו ותדברו עם הילד ביחד על הנושאים של הגיליון. להורים יש באתר האינטרנט של אצבעוני מדריך להורים.



אצבעוני מציע ארבעה עיתונים שונים, מותאמים לפי קבוצות גיל:
  • שלב טרום קריאה - גילאי 3-6
  • שלב לימוד קריאה - גילאי 5-7
  • שלב עידוד קריאה - גילאי 7-11
  • שלב הלא-רוצים-לקרוא... 😟 - גילאי 8-13

קיבלנו להיכרות ולסקירה מספר גיליונות של העיתון. בני הבכור, בן 7, מה שאומר שלפי הרשימה לעיל, הוא נמצא בשלב שבין לימוד קריאה לבין שלב עידוד הקריאה. האמת שהוא כבר שולט דיי טוב בקריאה והתחיל לקרוא ספרים אבל כבר לא רוצה לקרוא, לכן אני חושבת שהוא מתאים כרגע לשלב עידוד קריאה, כדי לתרגל ולחזק את יכולת הקריאה.


העיתונים מייד משכו את העין, הוא התחיל לדפדף ולקרוא, לפתור את התשחץ ואת שאר הפעילויות. הצצתי במה שהוא קורא והתחלנו לדבר קצת ולפתח שיחות בעקבות כמה מן הנושאים, והאמת הרבה דברים היו מעניינים ונחמדים גם עבורי.
כל פעם ניתן לעשות הפסקה ולחזור במועד אחר או ביום אחר, זה עיסוק קליל אבל מעשיר ואני מרוצה שהוא לא מול מסכים 👍.

גם הקטנים יותר שמחו, שכל אחד קיבל עיתון משלו וישבנו כולנו עם החוברות, היה מהנה ביותר, הרגשתי שיש לנו זמן איכות יחד ובנוסף גם מעשיר עבור הילדים.

העיתונים לשלב הראשון, גילאי 3-6 נקראים "צב-צב", לילדים שעדיין לא יודעים לקרוא. משולבים בהם פעילויות להכרת האותיות, הכרת המספרים, צורה או צבע. לכל גליון נושא מרכזי, המלווה את הסיפור ואת הפעילויות. נושא זה יכול להיות בתחום של חגים, גוף האדם, מדע, טבע, בעלי-חיים, זהירות בדרכים, אומנות ועוד. 




העיתונים לשלב השני, לגילאי 5-7, נקראים "דבון", מתאימים לילדים הלומדים לקרוא, בגילאי גן חובה וכיתה א'. דבון מיועד לעבודת צוות ביחד של הורה וילד. גם כאן, יש נושא מרכזי, והסיפורים מותאמים לתוכנית לימודים של כיתה א'. מי שכבר למד לקרוא, יצליח לקרוא את הסיפורים בכחות עצמו.



לגילאי 7-11, העיתון עצמו נקרא אצבעוני. 





העיתון לילדים גדולים יותר, בגילאי 8-12, ובשלב הרביעי, בעיקר אלו שלא אוהבים לקרוא, נקרא "משבצת".  בכל גליון של "משבצת" שעשועונים רבים, עם חידות, תשבצים, תפזורות, סודוקו, חידה בלשית, משחקי מילים ועוד.

הרעיון מאחורי זה: חידה היא למעשה קריאה של משפט, דורשת הבנת הנקרא וניתוח התוכן. חידה שלא יודעים לענות עליה, רוב הסיכויים שתעודד חקר כדי למצוא את התשובה (לדוגמה לשאול את ההורים או לחפש באינטרנט), מה שמרחיב את האופקים. ובנוסף, פיתוח חשיבה לוגית. 




קצת רקע: 
הוצאת אצבעוני קיימת כבר 65 שנים משנת 1952!
את עיתוני אצבעוני עורך רמי שיר, בעל תואר ראשון בפיתוח תוכניות לימודים ותואר שני בתרבות ילדים באוניברסיטת תל-אביב.  רמי שיר הוא דור שביעי של סופרים ועיתונאים. 
אירית מאור היא המעצבת הגרפית והמאיירת הראשית של עיתוני אצבעי מזה כבר 16 שנים. 
זוהר אביב כותבת את הסיפור בהמשכים של אצבעוני, כתבה עשרות רבי מכר לילדים.



האתר ניתן לרכוש מנויים שונים לעיתונים. אתר הבית של אצבעוני:
http://www.ezbeoni.co.il/



* מזמינה אותכם להצטרף גם לקבוצת הפייסבוק "משחקים וספרים מומלצים לילדים" כאן.
 

   לעדכונים מהבלוג מוזמנים להרשם עם המייל וללחוץ לייק בדף הפייסבוק:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...