יום שישי, 17 באוגוסט 2018

סיורי סליחות חוויתיים וקסומים בירושלים בחודש הסליחות אלול

ביום ראשון האחרון חל ראש חודש אלול - זהו חודש הסליחות.
באותו ערב השתתפתי בסיור סליחות בירושלים. שמעתי רבות על סיורי סליחות וזו היתה הפעם הראשונה שהצטרפתי לסיור שכזה.

את ירושלים אני אוהבת, תמיד נהנית לבקר שם, גם אם מדובר בביקורים שונים, לטייל בעיר, לבקר באתרים קדושים, להגיע לאטרקציה עם הילדים, מרגישה שתמיד מגלה לפחות עוד פינה חדשה בירושלים, וגם אם לא, נהנית מאוד מהאווירה של ירושלים.

החברה לפיתוח ושיקום הרובע היהודי בירושלים מזמינה את כולם בחודש אלול להצטרף לסיור סליחות. בסיור מחכות מספר הפתעות, ביניהן שחקנים שמדגימים ומעמיקים את החוויה עוד יותר.

הרצל בן ארי, מנכ"ל החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי: " אני מברך את המבקרים ברובע היהודי במהלך כל ימות השנה ובימי הסליחות בפרט. תקופת הסליחות היא תקופה עמוסה וגדושה ברגשות ברחבי הרובע היהודי, ואנו מזמינים את כל בית ישראל להתרגש יחד איתנו בסיורי סליחות שנכנסים אל הלב"

סער ברקאי, מנהל מחלקת התיירות בחברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי: "השנה החלטנו לקיים ברובע היהודי סיורי סליחות תיאטרליים המחזירים את המבקרים לימים עברו, עם שחקנים שממחישים ומכניסים את המבקרים לאווירת סליחות ייחודית. החברה לפיתוח הרובע היהודי מזמינה את כל הקהל הרחב לבוא ולהתרגש ביחד איתנו"

את הסיור מתחילים משער יפו בשעות הערב המוקדמות. פגשנו שם את המדריך שלנו והתחלנו ללכת דרך סמטאות שכבר בתחילה נשמעו קולות התלהבות שלנו ושל עוד מן המשתתפים בסיור. עברנו את הרובע הארמני ואת הרובע היהודי.
הרובע הארמני

אני לדוגמה לא הייתי אף פעם בסמטאות של הרובע הארמני וגם אם במקרה הייתי נקרית לשם, אני עלולה ללכת שם לאיבוד. כבר חשבתי על יתרון הסיור, להגיע גם למקומות שלא הייתי מגיעה אליהם בעצמי.

בנתיים כבר מתחיל להחשיך. עצרנו ליד אחת מבתי הכנסת העתיקית ביותר של הקהילה המרוקאית ברובע היהודי, בית כנסת "צוף דבש". שמענו על הנוסחים השונים של הסליחות בעדות השונות ופגשנו בדמות הראשנה, שחקן המגלם גבאי בית הכנסת. הגבאי קיבל אותנו בקריאת "סליחות" והשכמה, כפי שהיה נהוג בעבר.
גבאי בית הכנסת כמו פעם

הדמויות מופיעות ללא התראה, כך שיש לזה אפקט מפתיע וגם מרגיש אמיתי, פשוט כבן אדם שפוגשים בחוץ כחלק מהנוף.

ממשיכים דרך הסמטאות לרחבת הקארדו. שם נמצא בית הכנסת "החורבה". זהו בית כנסת מרהיב עם ארון הקודש הגבוה בעולם. נכנסים לתוך בית הכנסת, מתרשמים מהגובה ועולים עד למרפסת. שם אפשר להנות מתצפית על העיר העתיקה. המרפסת סובבת את כל הבית כנסת, כך שאפשר להנות מתצפית של 360 מעלות.

תצפית ממרפסת בית כנסת החורבה

היה רגע מיוחד בו שמעתי צלילים של פעמוני בית כנסת ומבקביל מואזין בקריאות תפילה. רגע סמלי עבור העיר המיוחדת הזאת.

ברחבת החורבה נמצאת מנורת הזהב, שהובאה רק לפני מספר חודשים לאזור.
מסביב ישבו משפחות ובילו בבית קפה ופיצריה, מה שגרם לי לרצות לחזור לנפוש בירושלים עם הילדים ולשבת איתם לארוחת ערב ברחבה לאחר טיול בירושלים.

במקום זה אנו פוגשים בדמות השניה, תהילה, מספרו של ש"י עגנון שתספר על מנהגי הירושלמים במאה ה-19.

צמוד לרחבה, מול בית כנסת החורבה, התגלה עוד מקום מיוחד, יורדים ומגלים את שרידי בתיהם של האצולה והכוהנים מבית ראשון, ברובע ההרודיאני.
שם פוגשים את רבי ישמעל בן אלידע, כהן גדול מימי בית שני.

בחלקו האחרון של האירוע ייהנו המשתתפים מפייטן שיכניס אותם לאווירת הסליחות עם מנגינות ופיוטים.

כמובן שחייבים לשלב ביקור בכותל, הרי אנחנו בחודש הסליחות והרחמים. כמה צעדים משם מגיעים לרחבת הכותל, שם מסתיים הסיור ולכל משתתף ניתנת ההזדמנות להכנס לכותל.

סיום מושלם ומרגש לסיור מעניין וחוויתי. הכל כל כך קסום, על רקע העיר המיוחדת ירושלים, הסמטאות היפות ואתרים היסטוריים והתוספת המיוחדת של השחקנים.
חזרתי נרגשת אך שלווה ולמחרת כשהתעוררתי בבוקר הרגשתי כאילו היתי אמש בחלום.

הסיורים מתקיימים בין התאריכים 12.8 עד 19.9, בימים ראשון עד חמישי בערב, בשעות 19:00 ו-22:00. אורך הסיור: כשעתיים וחצי.

עלות הסיור הינה 65  ₪ למשתתף.

כל סיור כולל שניים מתוך ארבעת הדמויות+ פייטן / נגן.
המעוניינים בארבעת השחקנים בתיאום מראש מול תיירות הרובע היהודי ובתוספת תשלום.

ניתן לתאם סיורים נוספים לקבוצות של מינימום 20 איש בתאום מראש.

ההרשמה לסיורים היא מראש, דרך אתר האינטרנט של החברה לפיתוח הרובע היהודי, בכתובת:
www.rova-yehudi.org.il , או במוקד התיירות, בטלפון:  4987*.