יום ראשון, 13 בינואר 2019

גופי הוא שלי - ספר ילדים בנושא חשוב של מגע בלתי-רצוי


נושא חשוב מאוד ומורכב, שרצוי להעביר ולחדד לילדים הוא האפשרות לפגיעה פיזית על ידי מבוגר. 
יש פחד של הורים, רצון להגן ולהזהיר את הילדים, אך לא תמיד קל למצוא את הדרך לעשות זאת. 
מצד אחד חובתינו ליידע ולהדריך את הילדים, מצד שני אנחנו רוצים שהם ירגישו  עצמאיים ובטוחים. 


הספר "הגוף שלי הוא שלי" מגיע כדי לעזור בנושא. 

הוא מתקשר ישירות עם הילדים, מבהיר את זכויותם להגנת הפרטיות ולמניעת אי-נוחות או מגע בלתי-רצוי, בן אם מדובר בבן אדם זר ובין עם באדם מוכר.



הספר נוגע גם בנקודות שהינן מאפיינים חוזרים, במקרים של פגיעות מיניות, כמו פיתוי או הבטחה לסודיות ומחדד את חשיבות השיתוף במקרה של מגע בלתי-רצוי. 



הספר "גופי הוא שלי" בהחלט עוזר להורים להעביר לילדיהם נושא חשוב זה, מסביר את הנושא לילדים ברגישות, מעורר מודעות ומעודד לשיתוף. 




הסופרת נילי זליקובסקי, אחות מוסמכת בעלת ניסיון רב בעבודה עם ילדים, כתבה את הספר על מנת למנוע פגיעות ולתת כלים לילדים להתמודד עם פגיעות מיניות. 

ניסיונה של נילי בעבודה עם ילדים ניכר לכל אורך הספר. זליקובסקי בונה את העיסוק בנושא זכות הילד על גופו בצורה הדרגתית המתקבלת בטבעיות אצל הילדים ומאפשרת להם לאמץ את הכלים המוצעים בספר בלי שהמידע המוצע להם יעורר בהם פחד.



"אני מעוניינת להעביר באמצעות הכתוב  לכל ילד כי הינו הוא אדם בעל זכויות, הוא עתיד החברה שעליה מוטלת האחריות להגן עליו. ילדים חייבים להבין שלכל אדם מהי  פרטיות,  שגופו של כל אדם הוא פרטי ואין לאיש זכות לגעת או לפגוע בו. על כל ילד לדעת כי מצבים לא נעימים יכולים לקרות ואין להתעלם מהם ולקבל אותם בהכנעה מאחר ובוצעו על ידי מבוגר. הילד חייב על ידי הדרכה מתאימה לאסרטיביות להימנע ולהתחמק ממצבים לא נעימים ומאנשים לא נעימים. חשוב ביותר כי ילדים יבינו ויפנימו את החשיבות של הנושא הכאוב הזה, אין זו אשמת הילדים בתקריות אלה ועליהם האחריות והחובה לספר את הקורה להם או לחברם  לאדם הקרוב ביותר, האחראי שאמון עליהם כדי לעצור ולמנוע את התופעה"..


נילי מסכמת: "אצל הקטנים חשובה לצד  ליווי הורה בקריאת הסיפור שיחה מקדימה. ההורים חייבים לעודד את ילדם לספר על מקרים ששמע או ראה, לעודד אותו להיות אמיץ ולסרב לכל דבר שאיננו נעים לו או מטריד. מקווה שבעזרת הספר ידעו הילדים כי כל אלימות  מכל סוג כמו שיימינג או חרם, גם מילולית, גם באינטרנט או בטלפון היא אלימות. מקווה שהמבוגרים יתנו תשומת לבם לשינוי התנהגותי החל בילד הפגוע.  ידובבו אותו תמיד לספר מה עובר עליו  מידי יום וכיו"ב לדבר אתו על זכויותיו ולשמש לו דוגמא ומופת". 



דר' יעל אורבך, פסיכולוגית וחוקרת בכירה, עבדה במכוני הבריאות הלאומיים בארה"ב NIH, כותבת בכריכת הספר: "הכותבת מתמודדת עם האתגר של נושא קשה והגשתו לילדים ברמה התואמת את שלבי התפתחותם והבנתם. הספר עונה לצורך שמסתמן מריבוי מקרים של קטינים נפגעים והסיכוי רב שהוא יתקבל בברכה על ידי הורים ומחנכים, מורים, אחיות בתי הספר והילדים עצמם שלמענם נכתב".




את הטקסט מלווים איוריו הצבעוניים של בני מאיקס המשקפים את המסרים העולים מן הטקסט באופן בלתי אמצעי הפונה ישירות לילדים וממחיש להם אותם.




הספר "גופי הוא שלי" מיועד לילדים מגיל 4 עד 12. 


"גופי הוא שלי" הוא ספרה הרביעי של נילי זליקובסקי. ספריה הקודמים:
"עברתי ניתוח" (1992, מהדורה שלישית 1998)– "שמשתי כאחות אחראית של חדרי ניתוח בהם  טופלו גם ילדים ולכן כחלק מהצורך  להפחית את החרדה ראיתי צורך שכל ילד יבין וידע מה עומד לקרות בחדר ניתוח. כלומר מה יראה, ירגיש, ישמע או יריח. התוצאות היו מצוינות";
 "אני ומלחמת התאים" (2001)– "בהיותי אחראית על חדרי ניתוח בשניידר ועבדתי הרבה עם ילדים חולי סרטן - לויקמיה. שוב אותו צורך להסביר, להקשיב לילדים ולתת להם הבנה הכרחית בכל מה שעובר עליהם ועל הוריהם עם אופטימיות וחיוך, הבנת תהליכים טיפוליים  שיעברו. כלי עזר להורים ולמטפלים וכמובן לילדים שמתבגרים בהרף יום.  אני דוגלת כי הידע בניגוד  לשקר עוזר להתמודד טוב יותר עם המחלה, ומשפר את היחסים והאמון בין ההורים לילדים";
"חלום בצבעים" (צמרת, 2018): "יצא השנה, ספר העוסק בעולם הצבעים מול עולמינו אנו, אופטימי, אינו רפואי, נולד מתוך חלום שחלמה בתי על הצבע הצהוב. מרחבי העולם, מגוון הצבעים ומגוון בני האדם והארצות לקראת אחוות עמים". אפשר להוסיף מצבי הרוח השונים  שכולנו חווים.


"גופי הוא שלי" מאת נילי זליקובסקי. איורים: בני מאיקס. הוצאת הספרים "אוריון", 31 עמודים, מנוקד.
מחיר לצרכן: 48 ש"ח 
להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il




* מזמינה אותכם להצטרף גם לקבוצת הפייסבוק "משחקים וספרים מומלצים לילדים" כאן.

 לעדכונים מהבלוג מוזמנים להרשם עם המייל וללחוץ לייק בדף הפייסבוק: 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...