יום שלישי, 2 ביוני 2015

קשת בסלט - ספר על תזונה בריאה, חברות ושיתוף פעילה





בפעם הראשונה שהקראתי לילדים את הספר "קשת בסלט", כבר מן העמוד הראשון, שמתי לב לאיורים, שנראים כמו ציור של ילד, הבן שלי גם מיד הבחין, שהשמש מצויירת עם משקפיים. 
ז"א, לא מדובר באיורים "מושלמים", אלא פרי הדמיון של ילד. 


הסיפור עצמו משלב בין כמה נושאים, גם תזונה, גם צבעים, גם ניתן למנות איתו ובנוסף, יש לו מסר של חברות, אחווה ושיתוף פעולה - והכל כתוב בחרוזים! 

חרוזים זה משהו שילדים מאוד אוהבים, אצלי הילדים כרגע מאוד אוהבים לחשוב על חרוזים, ובמהלך קריאת הבסיפור אפשר לתת לילדים להשלים את המשפטים.

הספר החמוד מתחיל בשני חתולים בצבעים שונים שנפגשים והשני מצטרף לראשון כדי לבקר ולאכול אצל החתולה האדומה, אממה, כל חתולה צריכה להביא ירק אחד בצבע שלה. ובדרך הן פוגשות עוד ועוד חתולות, כל אחת בצבע אחר, שמביאה את הירק שמתאים לצבעה. 



רק בסוף הן פוגשות חתולה שחורה, שנורא רוצה להצטרף אך אין לה ירק להביא, מה שמאוד מעציב אותה, אך כל החתולות ביחד מנסות לחשוב על פתרון עד שבסוף, כמובן מוצאות. 

ביחד יוצא להם סלט עשיר ומגוון, צבעוני וטעים! 


מאוד אהבתי את מגוון הנושאים בהם הספר נוגע, כך שאפשר לדבר וללמוד ביחד עם הילדים על כל מיני מושגים ונושאים. 
כמובן שכדאי ביחד לחשוב איזה ירק כל חתולה יכולה להביא לפני שמספרים על הירק, אפשר למנות ביחד את החתולים (בסוף הספר מזכירים את מספר החתולים), כמובן שעל הירקות ועל איך שכל החתולות לא עזבו את החתולה השחורה וכמה נפלאה התוצאה כשהחתולות עבדו בשיתוף פעולה. 

בסוף הספר תמצאו טיפים מאת הדיאטנית עינת מזור בקר וגם שובר לרכישה באתר אפונה וגזר. 

הספר נכתב על ידי יהושע הראל ומסתבר, שהאיורים מקוריים של בתו בת ה-10, הדר הראל. 


עוד על הסופר:
יהושע הראל מספר על ההשראה לכתיבת הספר: "כשהדר, בתי בת ה-10, הייתה בת כשנתיים היא סירבה לאכול ירקות, דחתה כל סוג של ירק שהוא, ולא הועילו מאמצי השכנוע. לי היה קשה מאוד לקבל זאת היות שאני רגיל מילדותי לאכול הרבה ירקות. כדי להתמודד עם ההתנגדות הזאת חיפשנו, אשתי ואני, אמצעים שונים, ביניהם ספרי ילדים שקנינו העוסקים באכילה בריאה, התייעצות עם אנשים מקצוע, תכניות טלוויזיה ועוד. האמצעים הללו עזרו רק באופן חלקי. את הסיפור על אודות חתולות שמתאגדות להכנת סלט, כשכל חתולה מביאה ירק בצבע שלה המצאתי וסיפרתי לה. הסיפור עשה את שלו – היא הסכימה לאכול ירקות וכיום אכילת הירקות היא חלק אינטגרלי מכל ארוחה, עד כדי כך שגם אם אנו יוצאים לאכול בחוץ, הילדים עשויים לבקש קערת ירקות להשלמת הארוחה עם חזרתנו הביתה".
יהושע הראל מספר כי "לזכותה של בתי הדר יאמר שהיא הייתה בהחלט הטריגר לכתיבת הספר והמחשבה להוציאו לאור. לאורך השנים מאז שהייתה בת שנתיים היא בקשה ממני פעמים רבות לספר את הסיפור בשביל החוויה, ובכל פעם הוא שודרג בגרסתו כשהבסיס נשאר זהה כמובן. לפני כשנתיים, כשהדר הייתה בת 8 היא שכנעה אותי לנסח את הסיפור במחשבה שאולי נפרסם אותו. התלבטתי היות שאין לי רקע בכתיבה ספרותית. לבסוף החלטתי שאין לי מה להפסיד וכתבתי. כשסיימתי את הכתיבה הייתה הדר בת 8.5 וכשהתחלתי לחפש מאייר/מאיירת לסיפור ביקשה ממני הדר להיות המאיירת של הסיפור הן בגלל שהיא מציירת יפה והן בגלל שהיא המקור לכל הסיפור. לאחר התלבטות קצרה החלטנו רעייתי ואני שזה רעיון מצוין, ושגם אם מאייר/מאיירת חיצוניים יכולים לספק איורים יותר מקצועיים הרי שהאותנטיות של ציורי ילדה בת 8.5 וההעצמה של הילדה מעצם איור ספר אמיתי, שווים מבחינתנו הכול. הדר החלה באיור בגיל 8.5 וסיימה בהיותה בת 9.5 בחופש הגדול האחרון. מאז זירזנו את התהליך כדי לקדם את הוצאת הספר". 


גם אתם רוצים לעודד את ילדכם לאכילת ירקות? 
קבלו טיפים טובים מאת עינת מזור בקר, דיאטנית קלינית:

  • הגישו לילדים צלחת צבעונית מלאה בירקות ופירות בשעות אחר הצהרים. 
  • בצעו עימם פעילות יצירה - בקשו מהילדים להכין פרצופים העשויים מירקות חתוכים. תוך כדי ההכנה תספקו לגופכם לא מעט ויטמינים רק מטעימת היצירה.
  • קחו את הילדים עמכם לירקן, לסופר או לכל מקום אחר, שבו יש שפע ירקות ופירות, והניחו להם לבחור אילו ירקות לקנות לביתכם.
  • הכינו מרקים טחונים המכילים מגוון ירקות, בהם לא רואים או מרגישים חתיכות של ירקות.
  • כמו כן, ניתן לשלב ירקות במאכלים שונים שהילדים אוהבים. לדוגמה, גזר מגורד בתוך רוטב עגבניות של פסטה. דוגמה אישית - אכלו ירקות ליד ילדיכם בהנאה רבה תוך אמירת מסרים בריאותיים עליהם.
  • זכרו: תפקידנו להציע מדי מגוון של מאכלים בריאים, כולל ירקות. ניתן לעודד את הילדים לטעום מאכלים שאינם מכירים, אך חשוב לעשות זאת ללא כפייה וכורח.
  • דרך נוספת לדרבן ילדים לשפר את תזונתם היא, כמובן, באמצעות ספרי ילדים על תזונה נכונה, כדוגמת ספר זה".

יהושע הראל מציעה: "כשאתם קוראים את הספר לילדים, במיוחד אם המטרה היא לעודד את הילדים לאכול ירקות ובריא, כוונו את זמן ההקראה לזמן ארוחת הערב, הכינו צלחת ירקות בצבעים רבים ככל האפשר, הקריאו את הספר ואכלו בעצמכם תוך כדי מהירקות לפי הצבעים שבספר. נסו להציע לילדים. אם זה יעשה בדרך נעימה, ללא כורח ועם ספר צבעוני ליד, קיים סיכוי גדול שזה יצליח. אפשר לעשות זאת באותה מידה גם עם ישיבה על הספה, קערת ירקות ביד וקריאה מהנה".


"קשת בסלט" מאת יהושע הראל. איורים: הדר הראל, 
הוצאת הספרים "אוריון", 28 עמודים.
מחיר לצרכן: 55 ש"ח
מיעוד לגילאי 2-6. 


להשיג בכל חנויות הספרים, דרך חנות ההוצאה ברחוב סחרוב 19, קניון ערי החוף, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצא:  http://www.orion-books.co.il/




  לעדכונים מהבלוג מוזמנים להרשם עם המייל וללחוץ לייק בדף הפייסבוק:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...