יום ראשון, 4 בנובמבר 2018

לונדע - מוזיאון אינטראקטיבי וכייפי לכל המשפחה

לונדע הנו מוזיאון אינטראקטיבי לילדים, לונה פארק של ידע, המעודד למידה בדרך פעילה על ידי משחק, בו בעצם כל המשפחה יכולה להינות יחד.
לונדע מגדיר את הגיל המתאים מגיל שנה עד גיל 12.

שמעתי כבר המלצות וחוות דעת חיוביות רבות על לונדע, כך שרצינו כבר זמן מה לבקר אך בעקבות המרחק נרתענו. עד שלבסוף, בחופשת סוכות, הרגשנו שזאת הזדמנות ודיי ספונטני החלטנו ערב לפני "מחר נוסעים ללונדע". ולגבי הדרך, זה בכלל לא היה נורא, לקח לנו כ-שעה ורבע מהמרכז ללונדע באר שבע, זמן סביר יחסית כדי להגיע לאטרקציה של כמה שעות.

כדאי מאוד לדעת - בלונדע הכניסה הינה ללא נעליים, כך שאם אתם מרגישים יותר בנוח עם גרביים, תביאו איתכם, אחרת תהיו יחפים.
ישנם מדפים בכניסה ולוקרים בהם ניתן להשתמש, תמורת פיקדון של 10 שח (שמקבלים חזרה בסיום השימוש בלוקר), כך שאפשר לאחסן נעליים, תיקים, אוכל, שתייה ולהיות פנויים גם פיזית כדי להינות מהפעילויות עם הילדים.

אז ככה, הלונדע משתרע על פני שלוש קומות! כך שיש הרבה מאוד מה לעשות, לגלות ולשחק... לונדע עוסק בנושאים של העולם סביבנו ביומיום כמו ניהול זמן, ניהול כסף, תזונה והשפעתה על איכות חיינו, תקשורת בינאישית ועוד.
את פירוט המיומנויות שנלמדות בכל פעילות ניתן לראות באתר.

בקומת כניסה נמצא מתחם "זזים גדולים" - מתחם עם רובי כדורי ספוג כאשר המטרה היא לקלוע כדורים לסל. הילדים יהנו מפעילות המשחק אבל יש מאחורי המשחק למשל עידוד של יכולת ריכוז, מיקוד במטרה ועוד. ניתן לשחק לבד או לערוך תחרות ולספור את מספר הקליעות.

בסמוך יש חדר מסלול לייזר, ממש כמו בסרטים, צריך לנסות לעבור את המסלול מבלי לגעת בקרני הלייזר.

לאחר מכן עלינו קומה והגענו למתחם "זזים קטנים". שם אפשר למצוא אזור ג'ימבורי לקטנטנים בלבד עד גיל 4 ולשאר הילדים קיר מגנטים עם בית וחדרים, בו אפשר לסדר את הפריטים כל אחד כפי שנראה לו.

הקטן שלי ממש אהב ונשאר הרבה זמן לשחק במסוע - שם מתאימים צורות לתוך תבנית בזמן שהתבנית זזה על המסוע.

הגדול אהב במיוחד את מסלול הריצה בו אפשר להתחרות כיוון שהוא מודד את מהירות הריצה של שני משתתפים. מקריאת המידע שמוצג על הקירות מסביב אפשר ללמוד גם על מהירות התנועה של החיות.

במתחם הזה עובדים במיוחד על יכולת התגובה, מהירות, ריכוז, ניתן ללמוד שאימון משפר ביצועים ועוד.

משם המשכנו לאזור האומנות ומוסיקה
באזור הזה ניתן להתנסות בדרכים שונות בעולם האומנות, ציור, מוסיקה עם קיר מוסיקלי, קיר אורות וגם צילום עצמי בתוך ציור אומנות.

משם נבלענו לעולם הרגשות, עם משחקים שאפשר לשחק ביחד כל המשפחה, כמו משחק פנטומימה. אוביקט ממש מדליק שם היה טלפון ציבורי, אותו טלפון נוסטלגי שהיה מפוזר בכל רחוב, לפני מספר שנים וכשמרימים את השפופרת שלו שומעים בת-קול שאומרת מילה ואותה צריך להציג בפנטומימה.

עוד משחק חברתי הוא "נחש מי אני", יושבים כל אחד על כסא ועוזרים למי שבתור לנחש מי או מה הוא, בהתאם לתמונה המוצגת מעל הכסא שלו.

אפשר להשתעשע עם תמונות או לצפות בתמונות שמוקרנות על מסך גדול ולחוות באמצעותם רגשות שונים.

יש את מתחם ה"משאבים", אזור העוסק במשאבים מחיי היום-יום - זמן, תזונה וכסף. המשחק הכי בולט כאן הוא שהילדים מטעינים כרטיס בשמם, משחקים איתו משחקים ומרווחים כסף. את הכסף צריך להפקיד בבנק ומתי שרוצים ניתן לערוך עם הכסף "קניות" (במסך). מעבר לזה פזורים עוד פעילויות רבות במתחם.

אל החדר "רואים עולם" נכנסנו רק בסוף והיה קשה להוציא את הילדים הילדים משם. הוא מציע פעילויות כיפיות. עם מפת העולם ובנושא החלל,
כולל טריוויה, מגלשה, משחק קליעה למטרה, קיר טיפוס, מבוך...

בנוסף יש בלונדע חצר חיצונית עם מתקני גן שעושעים, משחק סולמות ונחשים שמוצג על המתקנים או על לוח ברצפה, וצמוד אליו חדר תיאטרלי עם תחפושות ובמה קטנה.

יש במקום קפיטריה קטנה עם מעט שולחנות וצמוד אליה מרפסת. אפשר לערוך שם פיקניקים או פשוט לנוח קצת להתרעננות.
בקפיטריה ההיצע לא גדול, לאכול יש רק טוסט, נקניקיה בלחמניה וחוץ מזה מאפים, חטיפים, שיערות סבתא, ארטיקים, קפה...  כך שאני ממליצה להיערך עם אוכל מהבית או להזמין אוכל מבחוץ, כי בלונדע מבלים כמה שעות.

לסיכום, כל הפעילויות שציינתי כאן הן רק חלק ממה שניתן למצוא במתחם לונדע, לכל אורך המרחב עוד פזורות פעילויות, חלקן קטנות יותר או בולטות פחות, אבל לסיכום, נהננו מאוד מאוד בביקור הראשון שלנו בלונדע ואף נשארנו עם טעם של עוד, כי אני בטוחה שבביקור הבא נגלה פעילויות נוספות, אולי כאלו שלא ממש הספקנו להתעכב עליהן, נחווה חלק מהפעילויות אחרת או סתם נחזור לשחק בפעילויות שהכי אהבנו.

מה שבטוח זה בלונדע יש המון פעילויות והמון מה לגלות. מקסים בעיניי שניתן לשלב את הפעילויות בלמידה או בשיחות, לא בטוח שהילדים יהיו פנויים לכך באותו רגע כי בטח ירוצו מפעילות לפעילות.

קחו בחשבון שביקור בלונדע הוא לפחות 3 שעות, אנחנו היינו יותר.

תזכרו, הכניסה ללא נעליים, כך שאם לא נעים לכם יחפים, תצטיידו בגרביים.

מחוץ ללונדע קרוב מאוד נמצא גם פארק שעשועים שנראה מאוד מקסים אך לנו היה מאוחר מידי. שמו הוא פארק הילדים  באר שבע. הפארק כולל אגם ומסביב מתקני שעשועים ומדשאות.

כיוון שיצאנו משם בערב והגענו מהמרכז, עצרנו בחזור בסניף החדש של איקיאה ואכלנו שם ארוחת ערב קלה.

לונדע – מוזיאון הילדים של באר שבע ע"ש ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל
רחוב דוד הראובני 25, באר שבע

מחיר הכניסה למבקר: 55 ₪ (התשלום מגיל שנתיים ומעלה)
מחיר מיוחד לתושבי באר שבע: 40 ₪ למבקר
כמוכן ניתן לרכוש חבילות משפחתיות מוזלות ל-4 נפשות ומעלה:  לתושבי העיר באר שבע 140 ₪ (35 שח לבן אדם) ולתושבי חוץ 180 ₪ (45 שח לבן אדם).

שעות הפעילות*:
ימי א': 9.00-13.00
ימי ב'-ה': 9.00-13.00, 16.00-19.00
ימי ו' סגור
שבת: 9.30-18.30

*בחגים, חופשות ושבתות מכירת הכרטיסים מתבצעת בשני סבבים: בוקר (09:00-14:00) וצהריים (14:00-18:30). הכניסה בהתאם לחלון הזמן של הסבב והשהות היא ללא הגבלה עד סגירת המוזיאון.