יום ראשון, 17 במרץ 2019

הגדתא - הגדה חילונית לפסח (מתאימה גם לילדים)



הגדתא - הגדה חילונית לפסח מאת רקפת צור 


את ליל הסדר חוגגים גם רוב החילונים, הרי בכל מקרה מדובר בחג מסורתי ומפגש משפחתי. אך קריאת ההגדה היא ארוכה וחלק מאבדים סבלנות או שאינם מבינים לגמרי את המלל של ההגדה. אולי לא נעים להודות בכך, אך אם נהיה כנים, רבים במשפחות חילוניות מחכים בקוצר רוח לסיומו של החלק הזה ולתחילתה של הסעודה.

לשם כך רקפת צור יצרה את "הגדתא -הגדה חילונית לפסח", אשר מביאה את סיפור יציאת מצרים על שיריו, סיפוריו ולקחיו, ועושה זאת בשפה עדכנית, נגישה, ברורה ונהירה, מלווה בהומור ובאיורים מקסימים. 

יש בהגדה את סיפור יציאת מצרים ואת סיפורו של משה, ארבע כוסות, מה נשתנה ואפיקומן. יש שירים ישראלים ויש ארבעה בנים ובנות. היא אינה כוללת קטעים בארמית, אינה כוללת ברכות (מלבד לחיים), ואינה כוללת דברי רבנים.


רקפת צור (47) תושבת חדרה, בת זוג, אמא לשני ילדים בחינוך דמוקרטי, מטפסת, קרמיקאית וציירת חובבת, אוהבת לטייל. לפעמים גם כותבת. במקצועה עובדת בתחום המחשבים ומאפיינת חווית משתמש.
רקפת צור מספרת: "אין כמעט ישראלי חילוני או דתי שאינו חוגג את ליל הסדר. במרכז ליל הסדר עומדת ההגדה המסורתית שלנו שהיא ארוכה וחלקה כתוב בארמית. כתוצאה מכך היא אינה מדברת לרוב האנשים ובמיוחד לדור הצעיר יותר. קריאת ההגדה הפכה למשהו שצריך לעבור בליל הסדר בדרך אל הארוחה. החלטתי לשנות מצב זה ולהפוך את ההגדה למשהו קריא שגם הדור הצעיר יתחבר אליו וגם יצליח להעביר את משמעות החג בצורה נגישה. לכן כתבתי את הגדתא – הגדה חילונית, מאוירת ומקוצרת. הטקסט בהגדה הוא ברוח חילונית ואינו הטקסט המקורי של ההגדה. עם זאת הוא עדיין מתאים גם לסבים ולסבתות, גם להורים וגם לילדים. ההגדה נכתבה מתוך רצון לחגוג את החג בצורה חילונית.
"הטקסט של הגדתא שונה מההגדה הרגילה ואינו כולל את הטקסט המקורי. החידוש העיקרי שלי הוא סיפור יציאת מצריים, המסופר בהגדתא כסיפור כולל איזכור משה, וההתייחסות לנשים. בתנ"ך ובהגדה ממעיטים להזכיר נשים, או שהן דמויות שוליות. אצלי גם הן גיבורות. לדוגמא, בחרתי לכתוב על ארבעה בנים ובנות והבת היא אכן רשעית, ודבר זה נעשה מתוך מחשבה תחילה. בנות מתוארות ברוב הספרים כטובות וחמודות. רציתי לתת מקום גם לילדה שאינה הולכת בתלם".

"אני רוצה להמשיך את המסורת, חשוב לי שהילדים שלי יידעו מה השורשים של העם שלהם, ודווקא מהסיבה הזו זה חיוני בעיניי להנגיש להם את המוצר. שיתחברו אליו כמו לטקסט שנכתב בימינו".


"הגדתא – הגדה חילונית לפסח" מאת רקפת צור. איורים: דבורה נצר גרינברג. הוצאת הספרים "אוריון", 28 עמודים, מנוקד. 
מחיר לצרכן 60 ש"ח
להשיג בחנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il



* מזמינה אותכם להצטרף גם לקבוצת הפייסבוק "משחקים וספרים מומלצים לילדים" כאן.

 לעדכונים מהבלוג מוזמנים להרשם עם המייל וללחוץ לייק בדף הפייסבוק: 


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...