יום ראשון, 8 באוגוסט 2021

סיור היסטורי מהנה מרשים וצבעוני לכל המשפחה בעכו העתיקה


קרדיט צילום: איתמור גרינברג 



מזמן לא ביקרנו וטיילנו בעיר עכו. מדי פעם נודע לנו על פעילויות שם וכשהזמינו אותנו לבקר ולסייר עם מדריך מלווה, ראיתי זאת כהזדמנות להכיר ולהיחשף למקומות שלא הכרנו וגם כבילוי עם אופי חינוכי ומעשיר, הרי בדרך כלל בביקור בעכו עוברים בנמל, בשוק, מנגבים אולי חומוס ולא הרבה מעבר. היו לי מעט חששות אם הסיור יתאים לילדים אבל כשדיברתי עם מרכז המבקרים נאמר לי שאכן יהיה מותאם לילדים ואפשר יהיה לעשות תיאום ציפיות עם המדריך, גם האתרים המסויירים הם דיי קרובים אחד לשני כך שההליכה היא לא מאומצת כלל.


יצאנו ליום טיול בעכו, זוג הורים ושלושה ילדים בני 8, 10 ו-12. מרכז המבקרים נמצא בכניסה לאולמות האבירים, עוברים דרך גן מקסים, פגשנו את המדריך שלנו, רומן, וכבר התפוגג לו החשש שלנו שהילדים אולי לא יתחברו לסיור כזה. רומן הוא בחור צעיר ולימים גם תושב המקום, הקלילות וחוש ההומור שלו, ההיכרות שלו עם תושבי המקום, תחום הלימוד שלו, ההתמצאות והידיעות הנרחבות וכל האהבה שלו לתחום, כל המאפיינים האלה בשילוב נופים מעניינים ויפים הפיחו בנו הרגשה שהולך להיות נחמד ומעניין.


עכו היא אחת מערי הנמל העתיקות בעולם, במשך שנים רבות היא היוותה עיר מפתח לכיבוש ארץ ישראל. העיר הגיעה לשיאה כשימשה כבירת ממלכת ירושלים במאה ה-13 וכן כבירתו של אחמד אל-ג'זאר בסוף המאה ה-18בשנת 2001 הוכרזה עכו העתיקה כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו.

עכו העתיקה בנויה משני מפלסים נפרדים - העיר הצלבנית והעיר העותמאנית, העיר הצלבנית מלפני 800 שנה ברובה תת-קרקעית והעיר העותמאנית מלפני 300 שנה שהוקמה על חורבותיה של העיר הצלבנית.

קרדיט צילום: רומן קוסמן 

העיר הצלבנית נשתמרה במצב טוב מאוד והיא כוללת חומות, רובעי מגורים, רחובות פתוחים ומקורים, תעלות ניקוז, מעברים תת-קרקעיים ומבני מסחר ומגורים.

העיר העות'מאנית הוקמה על שרידיה של העיר הצלבנית, פעמים רבות בחופף למבנים הצלבניים וליסודותיהם, וכך סייעה לשימורה.

בסיור בעיר התת קרקעית נחשפנו לשוק, חנויות, בית מאסר, מגורים של האבירים ושל המפקדים, חדר האוכל שלהם, אזור הנוחיות שלה (בית שימוש), רחבת המסדר, תעלות הניקוז... הכל נשמר בצורה אותנטית לתקופה.

החפירות הארכיאולוגיות באתר למעשה לא הסתיימו וזאת בכדי לתת לדורות הבאים שיהיו כנראה גם טכנולוגית יותר מתקדמים, להבין ולהפיק יותר מן הממצאים. 


קרדיט צילום: רומן קוסמן 


במהלך הסיור גם נחשפנו לאטרקציה חדשה במקום, מדליקה ומשעשעת ואף השתתפנו בה שנקראת "מצלמה בזמן". התלבשנו כולנו כאבירים ונסיכות עם מגינים, חרבות, קשתות, גלימות וכתרים, והשתתפנו בסרטון אינטראקטיבי משעשע בו אנו מפליגים באניה ואנו מותקפים, אך הסוף שמח ואנו מנצחים. בסוף הפעילות מקבלים מגנט עם תמונה ולינק להורדת הסרטון ומספר תמונות נוספות. אפשר לומר שהצפיה בו מאוד משעשעת וזוהי מזכרת מאוד מיוחדת. 

קרדיט צילום: דניס גרוויס - מצלמה בזמן


לאחר מכן יצאנו מאולמות האבירים אל הסמטאות של עכו העתיקה, התרשמנו מהמבנים האותנטיים וגילינו שם אומנות רחוב צבעונית ומעניינת, עשוייה מחפצים מחיי היום יום. האומן שאחראי לכך בעיקר הוא ואליד קשאש שמתגורר כמובן בעכו העתיקה וכל יצירותיו נובעות מאהבתו הרבה לאמנות. 




גלריה של נשים גליליות יוצרות


הגענו לאזור הנמל, בצד הרגוע יותר ולאחר תצפית ועוד קצת תמונות משפחתיות עם הים ברקע, נכנסנו למנהרת הטמפלרים. מנהרה המרשימה וחוויה לעבור דרכה. המנהרה היא מעבר תת-קרקעי המוביל משרידי המצודה הטמפלרית במערבה של העיר העתיקה ועד לנמל העיר בצידה המזרחי. המנהרה התגלתה באקראי ב-1994 כאשר אחת השכנות התלוננה על ביוב סתום והובילה את הבודקים למערכת מנהרות תת-קרקעיות ברובע הטמפלרי. המנהרה באורך 350 מטר וחצובה בסלע הגזית.

קרדיט צילום: גיל ירום 

לאחר מכן סיירנו בסמטאות השוק עם הדוכנים הרבים והמראה האותנטי והמיוחד.  


טעמנו כנאפה קנינו בקלאווה אצל קשאש ולוקום הביתה בדוכן הממתקים.



כשחזרנו לנקודת ההתחלה, עמוסים בחוויות, רשמים, ידע וטעמים, נפרדנו ממורה הדרך שלנו רומן ונכנסנו לאכול צהריים במסעדת Roots שנמצאת ממש באותו מתחם של מרכז המבקרים ובכניסה לאולמות האבירים.

"רותס" מהמילה שורשים באנגלית, משלב בין השורשים למודרני - מטבח לבנטיני חדשני וגם כשר.

שורשי מצד אחד ועדכני מצד שני. על רותס חתומים השף הוותיק אורי ארנולד (הבעלים של ארנולד'ס המיתולוגית) ושני שותפיו ילידי העיר – האחד מוסלמי והשני נוצרי. דו-קיום אמיתי על הצלחת. (מתוך האתר רסט)

המסעדה ממשיכה את האווירה שספגנו בעיר העתיקה, אווירה רגועה ושקטה ובעיצוב אותנטי, עם קירות האבן וקשתות ונברשות מרשימות, עיצוב ממש שובה עין ומיוחד. ניתן למצוא מגוון של מנות בשרים, כמו צלעות טלה, כבש, דגים, מנות פתיחה ותוספות כמו פירקה ואף מנת ילדים של שניצל וצ'יפס אבל כזאת שהילדים אמרו שהיא אחת הטעימות שהם אכלו, בזכות השניצל.



לאחר מנוחה וטעינת מצברים בארוחת הצהריים החלטנו לחזור לאזור הנמל ולעלות לשייט בים. בין האטרקציות למבקרים מצאנו שם שייט רגוע של כרבע שעה, ושייט טורנדו למי שאוהב יותר אקשן ואין לו בעיה להירטב.

קרדיט צילום: רומן קוסמן 


לסיכום, העיר עכו מאוד הפתיעה אותנו לחיוב ומצאה חן בעיני כולנו, ההיסטוריה שלה מרתקת, האווירה בה מיוחדת מאוד ושונה, המבנים האותנטים וההיסטוריים, המנהרות, החנויות, הדוכנים, הרחובות שמשולבים בהם גם פרטי אמנות, המסעדות, הנמל הבריזה והנוף, הכל יחד הכניס אותנו לאווירה קסומה ורגועה למשך יום שלם, שלמעשה לא הספיק כדי לחוות הכל ובהחלט נותר לנו טעם של עוד וכשם שאנחנו, המבוגרים, מאוד הופתענו לטובה, גם הילדים, קטנים וגדולים יותר. אני ממליצה לכם לבוא ולסייר ולחוות את האווירה שם למשך יום אחד שלם לפחות ולחוות ולגלות חוויות נוספות כמו שאנחנו גילינו. 




חשוב לי גם לציין שבעזרת הליווי הצמוד של המדריך רומן, הסיור היה מרתק, מעשיר, משעשע ומרחיב אופקים הרבה יותר מאשר אם היינו מסיירים לבדנו, זה בהחלט היה יתרון ומרכיב גדול בהנאה שלנו. 


ביקור באטרקציות בכרטיס אחד בעלות מבצע כרגע של 40 שח בלבד למבקר. האתרים הכלולים בכרטיס: אולמות האבירים, החמאם התורכי, בית כנסת ומרכז מורשת רמח"ל, מנהרת הטמפלרים, מוזיאון עוקשי ומוזיאון אוצרות בחומה. 

תוכלו לפנות למרכז מבקרים, לבדוק האם ומתי המדריך רומן פנוי.

להזמנת כרטיסים ופרטים נוספים  http://www.go-akko.com/


קרדיט צילום: רומן קוסמן 


*חלק מהתמונות בפוסט הם של מדריך הטיולים רומן קוסמן, כמו כן נעזרתי גם במספר תמונות דרך מרכז המבקרים עם קרדיטים שונים לצלמים.כל שאר התמונות צילמתי בעצמי במהלך הסיור. 


  לעדכונים מהבלוג מוזמנים להרשם עם המייל וללחוץ לייק בדף הפייסבוק: 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...