יום שני, 25 בספטמבר 2017

משחק עם ערכים - " על מה ולמה? ילדים מנסחים ערכים "



קיבלנו לאחרונה משחק קלפים בשם "על מה ולמה? ילדים מנסחים ערכים"

את המשחק הזה פיתחה שוש מעוז אריה והוא מיועד לילדים וגם להורים. בנוסף הוא יכול מאוד להתאים גם למחנכים ומטפלים.

כפי שהשם מרמז, המשחק הזה עוסק סביב הנושא של ערכים.

הרבה פעמים אנחנו פועלים לפי ערכים מסויימים מבלי לשים לב או להיות מודעים מהו באמת הערך שמנחה אותנו. את הערכים הללו הילדים יכולים לאמץ, גם כן מבלי שננקוט בשמם. 


מתוך העלון המצורף, מטרת המשחק: "לקיים דיאלוג בנושא הערכים, כאשר הדיאלוג הוא שיח גלוי, מודע ובטוח - מתוך מקום של משחק והתנסות חווייתית. הקלפים הינם כלי, המהווה את המרחב דרכו מתקיים הדיאלוג."

דרך המשחק נזהה מהם הערכים שלנו, האם וכיצד הם באים לידי ביטוי בחיינו, האם אנו מממשים אותם ואיך ניתן להשיג את מטרותינו אם וכאשר נפעל בהתאם להם. זיהוי מצוי והרצוי בערכים שלנו ובדיקת הפער ביניהם. היינו, פיתוח מודעות ועבודה על הפערים שבין הערך להתנהגות בפועל.
ניתן לזהות ערכים בדרכים שונות ומגוונות ואולם ממחקרים ומניסיון מעשי - תהליך זיהוי תוך כדי למידה וחוויה הינה הדרך האפקטיבית ביותר לילדים ולמשפחה."

יש מספר של אפשרויות והצעות למשחק ושימוש בקלפים. 


אנחנו שיחקנו בגרסה הזאת: מחלקים לכל משתתף 10 קלפים. כל אחד צריך לבחור את הערכים שיותר חשובים ואת אלו שפחות חשובים לו, ובכל תור להוריד קלף, של הערך הפחות חשוב בעיניו, ולקחת קלף חדש מהקופה. המשחק מסתיים כשהקופה התרוקנה.
לאחר מכן כל אחד הקריא את הערכים שנשארו לו, שאלו בעצם הערכים שהוא בחר להשאיר כי הם הכי חשובים לו.

ניתן כך לא רק לזהות אילו ערכים הם החשובים יותר לנו אלא גם לפי אלו ערכים אנחנו פועלים או כבר השגנו והאם לא ומה כדאי לעשות בשביל לנהוג לפי הערך המסויים. המשתתפים יכולים גם לזהות אילו ערכים משותפים נבחרו. 

שיחקתי עם הבן שלי שהוא כמעט בן 8 וגם הבת שלי בת 6, שעדיין לא יודעת לקרוא, אז אני הקראתי לה את הערכים הכתובים והיא נעזרה גם בתמונות מאחורי הקלפים. אין בעיה עם כך שהקלפים גלויים או מישהו אחר מקריא לשחקן אחר כיוון שאין כאן בעצם תחרות. 

והאיורים בגב הקלפים מקסימים ומושקעים. כל ציור מתקשר לערך שכתוב על הקלף. לדוגמה, בקלף אחד רואים שתי ידיים עם אצבעות שעושים "שולם", מה שהבת שלי מכירה והבינה שמה שכתוב בקלף קשור לכך. הערך של הקלף הזה הוא "לדעת לסלוח לעצמי ולאחרים". 


הילדים שלי הכירו בעזרת המשחק מושגים שלא היו מוכרים להם, כמו אמפטיה, יוזמה, הערכה.. ייתכן שאני השתמשתי במילה יוזמה מול בני ורק בזמן המשחק כששאל אותי מה זה, גיליתי שהוא לא יודע את משמעות המילה.

כך שבהחלט המשחק הזה יכול לתרום הרבה מאוד, מכירים ומתרכזים במושגים שונים וגם לומדים עוד קצת אחד על השני כי ניתן לראות מה חשוב יותר לאחד ומה לאחר. 
כמובן שזוהי הזדמנות נהדרת לשיח, לשאלות, לתת דוגמאות...


ניתן להזמין את המשחק "על מה ולמה?" באתר ישירות.

מחיר: 150 ש"ח (+20 ש"ח משלוח בדואר רשום)


טלפון שוש מעוז-אריה 054-3093096



* מזמינה אותכם להצטרף גם לקבוצת הפייסבוק "משחקים וספרים מומלצים לילדים" כאן.


   לעדכונים מהבלוג מוזמנים להרשם עם המייל וללחוץ לייק בדף הפייסבוק:







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...