יום ראשון, 8 באוקטובר 2017

תזונה ואוכל לילדים ומבוגרים - ערכה, ספר ומדריך מומלצים בנושא




בפוסט הזה אספר על שני ספרים וחוברת אחת, שהמשותף להם הוא הנושא של תזונה ואוכל. הראשון הוא ערכה עם חוברת לילדים, שעוזרת ללמד ולהקנות הרגלי אכילה נכונים, הספר השני הוא ספר מידע לילדים בנושא האוכל בהקשר לגוף האדם ואחרון חביב הוא מדריך שלם ואינפורמטיבי בנושא בריאות, מזונות ודיאטות שונות. 


🍕
מילון התיאבון - ערכה מהנה לפיתוח מודעות להרגלי אכילה נכונים ולאכילה מתוך חבור לתחושות הגוף 


כמעט כל אחד חווה עם ילדיו קשיים בנושא האוכל, בגילאים קטנים וגדולים יותר. ובכל זאת, לפעמים נדמה לי שעם הגדול שלי, אני מרגישה שאני אובדת עצות והוא פשוט לא אוהב לאכול את ארוחות הצהרים, בהן מודש בד"כ אוכל מבושל. זה ניכר בכל ארוחת צהריים, כמעט שלא ממש בא לו על זה ואת זה לא וגם זה לא וככה כל פעם עוד משהו יורד מהתפריט. 

כששמעתי שיש חוברת לילדים, שעוסקת בנושא של תזונה ומודעות להרגלי אכילה נבונים, מאוד התעניינתי. 

מיד חשבתי, אולי משהו שידבר אל הילד, בשפת הילד ויכול אף לחולל שינוי, אפילו אם זה יהיה שינוי קטן, הוא יהיה מבורך. 


לחוברת קוראים "מילון התיאבון" - ערכה מהנה לפיתוח מודעות להרגלי אכילה נבונים ולאכילה מתוך חיבור לתחושות הגוף. המחברת היא דיאטנית ילדים בשם יעל חן רביע. עבורי כל החיבור הזה כבר נשמע מצויין.


הערכה מכילה חוברת פעילות, מגנט "מילון התיאבון" ומידע וטיפים להורים. 
התופעות הנפוצות כיום בקרב ילדים הם או בררנות או השמנת יתר, זה גם הקו שהנחה את מחברת הערכה, יעל חן רביע.
להורים לעיתים קשה לדעת כיצד להתייחס נכון בנושא, מצד אחד רוצים לעזור לילד, מצד שני עיסוק יתר או לא נכון עלול להזיק.



הלמידה באמצעות הערכה ובעיקר החוברת היא קודם כל חווייתית. הילד מתבקש בתחילה לספר על עצמו בהקשר של אוכל באמצעות שאלון, לסמן כמה ארוחות ומה אכל היום.

לאחר מכן מתחילים להכיר את "מילון התיאבון", שמדבר על דרגות שונות של רעב ושובע.

בנוסף יש פעילויות נחמדות כמו מבוך, לחבר נקודות, הכל בשילוב של מאכלים ומסגרות קטנות עם טיפים ומידע שונים. 


זו תחילתה של החוברת, אבל היא דיי מגוונת, מדברת על ארוחת בוקר, מבקשת מהילד לרשום במשך השבוע מה אכל, נותנת הצעות לארוחת בוקר בריאה (ניתן לצביעה), מדברת על חשיבות שתיית מים ואפילו על אכילה שאינה בעקבות רעב, כל זה בשילוב של משחקים כמו סודוקו, כתב חידה, תפזורת וכו'.

מטרת הערכה היא להסביר מה הם הרגלי אכילה נכונים ולהסביר לדוגמה מהו שובע ומהו רעב, מהי אכילה שאינה מתוך רעב, אכילת יתר וכו'. 


העמוד האחרון מוקדש להורים, המסביר על השימוש במילון התיאבון ונותן בנוסף טיפים לעידוד תזונה מאוזנת ומגוונת. 



אנחנו התחלנו עם החוברת, הילד מאוד נהנה מהפעילות ואני שמחתי לגלות קצת יותר על מה שהוא חושב על כל נושא הרעב והאוכל כי ביומיום קשה לי יותר להוציא ממנו תשובות והסברים. נכון, תמיד אנחנו אומרים לו דברים כמו "צריך לאכול, זה בריא, זה חשוב" אבל לפעמים כשאני שואלת אותו אם הוא רעב או שבע או מהסס בתשובה ואני לא יודעת אם הוא שבע או פשוט לא בא לו לאכול יותר. אז כאן חידדנו קצת את הנושא ואני יודעת שהוא למד על ההבדלים, מצאתי הזדמנויות להרחיב איתו בחלק מהנושאים. 
שיתפנו גם את האחים הקטנים יותר בחלק מהנושאים ותלינו את המגנטים המצורפים לערכה על המקרר כדי שיזכירו להם את המצבים השונים המוסברים בחוברת.

      


מילון התיאבון מיועד להורים וילדים, כמו גם לאנשי מקצוע, דיאטנים ומטפלים בתחום האכילה הנכונה לילדים. הערכה מתאימה לגילאי גן חובה ובית הספר היסודי (5-10) וקיבלה את המלצת מכון אדלר. בהמשך תושק פעילות של 'מועדון מילון התיאבון', שתכלול הדרכות להורים ופעילויות חווייתיות להורים וילדים בנושא בכל הארץ.


מחיר מומלץ לצרכן: 49 שקלים לערכת עבודה + מגנטים (לא כולל דמי משלוח). 
קישור לעמוד ולרכישה: http://www.yaelchenrabih.com/milon-hateavon 
אתר יעל חן-רביע: yaelchenrabih@outlook.com




אם כבר אנחנו בנושא של תזונה, אציג לכם עוד ספר בנושא של אכילה לילדים ולאחר מכן ספר מעולה על תזונה למבוגרים (ואני מקריאה ממנו גם לילדים שלי). 


🍓
"אנו אוכלים" מסדרת "ראשית מידע"


 הסדרה "ראשית מידע" הינה סדרה מקסימה עבור ילדים בה כל ספר עוסק בנושא אחר, מעביר מידע בסיסי, בצורה מעניינת וברורה לילדים, עם ציורים ומתאים החל מגילאי גן.

הספר "אנו אוכלים" הוא ספר אחד מתוך הסדרה. כל הסדרה מומלצת, יש ספרים נוספים בנושא של חיות או חלל למשל. בספרים, שעוסקים ומלמדים בנושא האוכל עבור ילדים קטנים, לא נתקלתי עד כה ומאוד אהבתי את הספר הזה.


עם ספר זה, ילמדו הילדים, בין היתר, על המזון שהוא הדלק לגוף, מה קורה בתוך הפה, חומרים מזינים, חלבונים, פחמימות, שומנים, ויטמינים, מינרלים, מזון מזיק, תזונה נבונה, הרעלת מזון, אלרגיות. הם ילמדו מהו תפקידו של הכבד בגוף, אילו מאכלים עשירים בחלבונים וכיצד נלחם גופנו בחיידקים. בספר זה תמצאו את התשובות לשאלות אלה ותלמדו דברים נוספים על גוף האדם והצורך לשמור על תזונה נבונה. בסוף הספר נמצא עמוד עם אוצר מילים שכדאי לדעת. 

"אנו אוכלים – ראשית מידע" מאת סטפני טרנבול. הוצאת "דני ספרים", 32 עמודים, כריכה קשה, מנוקד. 
מחיר לצרכן 68 ש"ח
להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il


🍏
קל להיות בריא - להיות בריא ויפה תמיד, המדריך המלא



 זהו מדריך מלא לבריאות, שימושי ומעניין.
הספר מחולק לפרקים, מתחיל עם פירות וירקות ושם מסודר לפי האלף-בית. אבוקדו, אבטיח, אגס וכו'.

אני התחלתי לקרוא וחלק באמת הקראתי לילדים שלי, בזמן שהם ישבו לאכול (אפשר להקריא בהתאם למזונות שמוגשים בארוחה). כמובן שסיננתי הרבה מידע אבל הקראתי דברים פשוטים ואת המסר העיקרי, שהפרי או הירק המסויים בריאים ויש להם כל מיני סגולות. ניתן למצוא בספר גם טיפים נוספים וגם מתכונים.

אבל מה שהילדים הכי אהבו זה את הסיפורים הקצרים בסוף כל פרק, סיפורי אגדות עם מוסר השכל.

 

פרקי הספר: פירות וירקות; דגנים; קטניות; פירות יער; תבלינים; בשר; דגים; ביצים; אגוזים; שמנים צמחיים; ויטמינים; מינרלים; שתייה; תזונה לכל דבר - לפי יום הולדת, עונתית, לכבד,  לעיניים, לסובלים מכאבי ראש, דיאטה מטבולית ודיאטה להוספת משקל, השפעת התזונה על כאבים, דיאטות למחלות נפוצות, דיאטת בלוטת התריס, דיאטת דלקת שקדים, תזונה לפוריות ואחרות; עצות לתזונה בחגי ישראל - חגי הסתיו, יום הכיפורים, חנוכה, ט"ו בשבט, פורים, פסח, שבועות, תשעה באב ולתעניות. בנספחים הרבים יש מידע נרחב, בין היתר, על מזונות עשירים בליקופן, מזון מזיק במיוחד וצירופי מזון מזיקים, מזונות עשירים בוויטמינים, תרופות שמרוקנות את מאגרי החיידקים הפרוביוטיים בגוף, שילובים מסוכנים בין תרופות למזון, פירות וירקות שלא חייבים לקנות אורגניים, התאמת מזונות לפי שיטת הפרדת מזונות, מזונות ואיברים. נמצא גם עצות של היפוקרטס, חכמי התלמוד,  הרמב"ם ושל ר' טוביה הרופא. נלמד איך לשטוף פירות וירקות, על תחליפי אפייה ובישול, איך לטפל במזונות כדי שיישמרו בהם ויטמינים רבים ככל האפשר, לפני הריון ואחריו, מצבים שונים בהריון, השפעת מזונות על העובר והוספת משקל בהריון. 

הספר מרשים, מעניין ומלא במידה, בצורה מאורגנת ומסודרת היטב כך שנעים לדפדף בו ולהעשיר את הידע וקל לחפש ולאתר בו מידע ספציפי.


"קל להיות בריא" מאת ד"ר יעל טוקצ'ינסקי. הוצאת הספרים "אוריון", 759 עמודים. 
 מחיר לצרכן 125 ש"ח
להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il



* מזמינה אותכם להצטרף גם לקבוצת הפייסבוק "משחקים וספרים מומלצים לילדים" כאן.

  לעדכונים מהבלוג מוזמנים להרשם עם המייל וללחוץ לייק בדף הפייסבוק:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...