יום שבת, 17 בפברואר 2018

על יקב היוצר, סדרת היינות, גוורצטרמינר החדש וטיפים לשילוב יינות עם אוכל



יקב היוצר - יין שיוצר השראה


הגעתי להשקה של יקב היוצר. למרות שאינני נחשבת לחובבי אלכוהול ולא מבינה ביינות, האירוע לימד וחשף אותי להכיר את התחום הזה קצת יותר וגם ללגום קצת מהיינות השונים של יקב היוצר. 



יקב היוצר הוא יקב בוטיק משפחתי עם מסורת של 170 שנה שנוצר משיתוף פעולה בין משפחת שור, משפחת הייננים הוותיקה בארץ המייצרת יין החל משנת 1847, לבין פיליפ ליכטנשטין, יינן צרפתי מהמוערכים בארץ שעלה לישראל עם החלום לייצר יין איכותי. היקב מאמין שיין הוא יצירת אומנות והיינן הוא זה שיוצר אותה. 
יין היוצר מופץ ונמכר בארץ וברחבי העולם, ומהווה עדות וחותם איכות לתעשיית היין הישראלית.
לפני כעשור הוקם נולד החלום להקים יקב בוטיק. המותג בנה את עצמו מחדש ופיתח סדרות של יין, כך נוצרה יצירת אומנות חדשה. הסלוגן שמלווה את יקב היוצר הוא "יין שיוצר השראה".



לצורך הקמת יקב היוצר, המשפחה נטעה כרמים בכל איזורי היין המובחרים בארץ החל מהגליל העליון בצפון ועד רמת הנגב בדרום מתוך הבנה כי בכל חלקה מתקיימים תנאי גידול עם מאפייני פרי שונים, המתאימים לסוגי יין מגוונים. כל כרמי היקב עומדים תחת פיקוח קפדני של צוות היקב בכדי לוודא תנאי גידול מיטביים לכל גפן וגפן. יינן היקב מקבל חירות יצירתית לשלב יינות הנוצרים מחלקות שונות, צפון ודרום, וזנים שונים לכדי יצירה אישית אמנותית המבטאת את החזון האישי שלו ללא מגבלות של מסורת והרגלי העבר.




יינות "היוצר" עברו תקופות התיישנות שונות בחביות עץ אלון, תוך בחירה ספציפית של סוג וגיל החביות בכדי לשמור את טעמי החבית, אך לא לאבד את ביטויו של כל זן. היקב פיתח מומחיות ייחודית בזנים ים-תיכוניים הנפוצים בעיקר בדרום צרפת, איטליה וספרד, הבאה לידי ביטוי בסדרת 'ליריקה' הים תיכונית שמציג היקב.


גלריית היינות של יקב היוצר:



סדרת בראשית (Genesis) - הזנים השונים נוצרו מכרמים רעננים מצפון הארץ ועד דרומה. 
תחילתה של יצירת בראשית נעוצה באופן גידולם הייחודי של הכרמים המספק ליינן את חומרי הגלם הראויים ביותר.


סדרת SPECIAL EDITION - סדרת הפרימיום של יקב היוצר, מבוססת על שלושה זנים אדומים מובילים: קברנה, שיראז ומרלו ועל שני יינות לבנים – שרדונה ורוזה.
היינות מתיישנים במשך 9 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי.

היוצר מוסקטו – יין לבן מתוק. המוסקטו הוא יין לבן עם טעם מתקתק, קליל, ריחני ורענן. היין מיוצר באזור Lazio במרכז איטליה, מזן מקומי של ענבי מוסקטו לבנים הגדל לאורך חופי Ulysses שבדרום Lazio. זן ענבי המוסקטו שייך לאחד מזני הענבים הוותיקים ביותר בעולם ויש הסבורים שבמקור מוצאו במזרח התיכון, והוא שימש לעשיית יין עוד בימי יוון הקדומה.

לשם בחירת הכרמים המושלמים שיביאו לידי ביטוי את חזונו, ערכו חיפושים באיטליה ואיתרו בין רומא לנפולי את הכרמים המתאימים במדויק ליצירת המוסקטו המבעבע.
מכיל 6.0% כהל.

סדרת VIRTUOSO - הסדרה הקלאסית המבוססת על שלושה זנים אדומים מובילים: קברנה סוביניון, מרלו ושיראז. ויין אחד לבן – הגוורצטרמינר. 
היינות מתיישנים במשך תשעה חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. הסדרה בעלת עיצוב בקבוק ייחודי הנוטל השראה מעולמות המוזיקה וכלי הנגינה.



סדרת Lyrica הסדרה הים תיכונית עטורת הפרסים, יינות הסדרה נוצרו ממבחר זני ענבים שמוצאם באגן הים התיכון ומתאימים מאד לאקלים הישראלי בהם: מורבד, סירה, ארגמן, ארמוני, GSM.  
הענבים מגיעים מכרמים באזור הכרמל וסביבת הר תבור שבגליל העליון. היינות מתיישנים במשך 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי.




סדרת Auteur סדרת יינות עטורת פרסים, יצירה אישית ייחודית של יינן היקב, פיליפ ליכטנשטיין. 
היין מהווה תוצר של בחירותיו של היינן, ללא מגבלות של אזורי גידול, זני ענבים וטיפול בכרם, ולפיכך מהווה ביטוי אישי שלו. שם הסדרה AUTEUR –  (יוצר בצרפתית) , מבטא קשר מיוחד זה בין היינן היוצר לבין היין. היינות מתיישנים במשך 24-26 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי.




  נחזור לסדרת Virtuoso - יקב היוצר משיק יין חדש בסדרה

גוורצטרמינר 2017



וירטואוזו גוורצטרמינר 2017 – יין לבן חצי יבש, מעודן ורענן, מלא טעמים ומהנה, מתיקותו מרומזת והוא מציג ניחוחות אקזוטיים ומאפייני טעם ארומטיים של ליצ'י  וקיווי, תבלינים, שושנים ופריחת תפוזים.
וירטואוזו גוורצטרמינר מבית יקב היוצר מוכן להגשה ושתייה כעת, וצפוי להיות במיטבו ולשמור על איכותו בשלוש השנים הקרובות.

וירטואוזו גוורצטרמינר 2017 של יקב היוצר עשוי מענבי גוורצטרמינר הגדלים באזור הנגב הצפוני - אזור המניב ענבי  גוורצטרמינר באיכות גבוהה בשל האוויר הקר היורד בלילה מהרי חברון הקרובים, המאפשר הבשלה נאותה של הזן.
במקור יין גוורצטרמינר מופק מענבי גוורצטרמינר שמקורם בצדו הצרפתי של עמק הריין.


לגבי שילוב עם אוכל, מדובר ביין בעל נוכחות המאפשרת שילובו עם מנות מגוונות כגון: מלוחים לאפריטיף, מנות דגים, עם מנות אסיאתיות: ספרינג רול ותבשילים עם ג'ינגר, עם שוקרות  גארני - המאכל המקומי בחבל אלזס שבצרפת, עם גבינות מבושלות בעלות אחוז שומן גבוה וטעם בולט כמו רוקפור או מונסטר.


מחיר מומלץ: 49.90 ש"ח. להשיג ברשתות השיווק.


לאתר של יקב היוצר: http://hayotzerwine.co.il/





לבסוף משתפת בכללים בסיסיים פשוטים להתאמת אוכל ליין
מאת שגיא קופר, עיתונאי ומבקר יין ומשקאות. המרקקה היומית

בשר עוף עם יין לבן? ואולי דווקא עם יין אדום? מי אמר שדג בחמאה חייב לשחות בשרדונה? ומה עם טי-בון ענק ושמן ושמפניה? איך ייתכן שדווקא אלה מתאימים כל כך?
בעולם שבו מגישים גפילטע פיש מתובל בכּמון, או חומוס-פטריות עם "נגיעות" של סויה וג'ינג'ר טרי, כבר באמת קשה לדעת מה הולך עם מה ואיך; אבל זה לא בשמים, ולא בלתי אפשרי.

אז 'אוכל ויין – יין ואוכל': איך נדע מה מתאים למה?
חיבור יין ואוכל הוא אוּמנות נרכשת, שמבוססת על כמה כללים, ויותר מזה - על הרבה ניסיון. שידוך או חיבור טוב בין השניים מעשיר את החוויה הקולינרית, וחיבור רע – הורס אותה.
ובכל זאת -
  • עם כל ניסיונות השידוך והחיבור השונים, אנחנו צריכים לזכור שבסופו של דבר שתיית יין היא עניין חוויתי - אישי וחברתי בעת ובעונה אחת - וארוחה טובה היא עניין של כיף, ולא מדע מדויק או כללים נוקשים.
נסו לכן דבוק בכלל הבסיסי הראשון:
  • לכו על מה שטעים לכם, גם אם הוא לא 'מתאים למה שכתוב בעיתון'.
וליתר הכללים:
 - באופן כללי, רצוי שהיין יהיה חומצי יותר מהאוכל. כך הוא ישמור על רעננות המנה, והחיך לא יתעייף.
 - (בעיקר באוכל חריף או מתובל,) רצוי שהיין יהיה מתוק יותר מהאוכל וגם על הצד הפחות אלכוהולי.
 - כמו בהרבה דברים בחיים, גם בעולם הקולינרי, שני הפרטנרים – האוכל והיין – צריכים להיות בעלי עוצמות שוות. כך, האחד לא יאפיל על השני.
 - לרוטב יש חשיבות רבה יותר מזו של המרכיב העיקרי במנה: התאימו את היין לרוטב, ולא לסוג הבשר.
 - חומציות, מרירות וחריפות – מתנגשות. לכן למשל אגוזי מלך וסוביניון בלאן לא מתאימים.
 - יינות אדומים מתאימים יותר למאכלים בעלי טעמים עוצמתיים.
 - יינות לבנים יבשים מתאימים יותר למאכלים בעלי טעמים עדינים.
 - יינות טאניים יאוזנו היטב על ידי מאכלים שומניים.
 - יינות לבנים, יינות רוזה ומבעבעים מתאימים לשילובים שאינם חופפים (חשבו על גלידה וניל ולימון).
 - יינות אדומים מתאימים יותר לשילובים שמבוססים על זהות טעמים (חשבו על צלי בקר בפטריות).  

ועוד דבר, אחרון:
חישבו על צורת הכנת המנה, לא פחות ממרכיביה: אין דין סטייק טונה צרוב על הגריל לאותו נתח, כאשר הוא מוגש סשימי.

בתאבון


וכמובן לחיים!


  לעדכונים מהבלוג מוזמנים להרשם עם המייל וללחוץ לייק בדף הפייסבוק:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...