יום שישי, 24 באפריל 2015

המצפן התזונתי של תנובה כולל טיפים קלים אך משמעותיים לתזונה בריאה יותר

 

 * הפוסט נכתב בבלוג הישן ב-27.4.2014, כשהמצפן התזונתי חגג שנה. המידע וההטיפים שבו רלוונטים תמיד. 

במשרדי תנבוה


אחד הדברים הכי משמעותיים שחברת מזון בישראל עשתה הוא השינוי שנקרא "המצפן התזונתי" של תנובה.

סיפרתי לכם על הרעיון בכללי ועל חלק מהמוצרים בפרט, שעברו שינוי במהלך השנה, אני רוצה הפעם להתמקד עוד קצת במשמעות של המצפן התזונתי.

מסתבר שכולנו הורגלנו לכמויות של מלח, סוכר, גם שומן וחומרים אחרים שלא תמיד בריאים לנו. ואת התוצאות רואים כבר בשטח... עודף משקל ומחלות שנגרמות עקב תזונה לא טובה.
מה שצריך לעשות בעצם, זה להרגיל את עצמנו בחזרה, לתזונה אחרת וגם לטעם שונה. אם עושים זאת בהדרגה, זה בהחלט אפשרי. אני לדוגמה לפני כמה שנים שתיתי תה עם 2 כפיות של סוכר. לאט לאט ירדתי לכפית אחת והיום אני שותה עם חצי כפית של סוכר. כשאני מגיע לאמא שלי והיא מכינה לי את התה, אני אומרת לה "פחות מכפית סוכר" ותמיד זה יוצא לי מתוק מידי. פעם היתי שותה עם 2 כפיות סוכר, היום תשימו לי כפית וגם זה מתוק לי מידי, מה שאומר, הכל עניין של הרגל.
מצד שני, אמא שלי התחילה לבשל עם פחות מלח וכשאנחנו אוכלים מהמטעמים שלה בשבת, אנחנו לעתים מעירים לה שחסר מלח, אבל היא, כבר לא מרגישה שחסר. ויש לי דוגמה יותר קיצונית, עבדתי פעם כגננת בצהרון בה הסעיית היתה מבשלת, והיא היתה מבשלת ללא מלח בבית וכך גם בגן, לא היתי מסוגלת לאכול את זה... עניין של הרגל, אמרתי?

חשוב אבל, שההרגלים האלה יקרו בהדרגה. ואת זה יודעים בתנובה.

החל התחילת התוכנית של תנובה בינואר 2013, נחסכו (מהצרכנים) 240 טון סוכר (=מיליארד קלוריות!) ו-18 טון מלח!
אך לא דיי בכך, ובשנת 2014 מתוכננת הפחתה נוספת של כ-125 טון סוכר.

בשנה שחלפה עברו שינוי והושקו שוקו תנובה עם 30% פחות תוספת סוכר, סדרת מעדני קרלו עם 20% פחות תוספת סוכר, וממש לאחרונה מעדני גבינה יופלה שטוזים עם פחות תוספת סוכר.

בנוסף, תנובה השיקה ב-2013 קוטג' מופחת נתרן עם 25% פחות מלח מוסף, וגם הפחתה קלה יותר בקוטג'ים ה"רגילים" (מ-400 מ"ג נתרן ל-100 גרם, ל-370מ"ג נתרן ל-100). בסדרת הקוטג'ים הרגילה, ההפחתה הנה הדרגתית כדי להרגיל את הצרכנים לטעם. בימים אלו ביצעו הפחתה נוספת ל-360 מ"ג נתרן ל-100 גרם ובגבינות הלבנות ביצעו הפחתה מ-240 מ"ג נתרן ל-230 מ"ג.
ההערכה היא, שבשנת 2014 יחסכו 11 טון מלח נוספים.
 

הדגש בתוכנית המצפן התזונתי הוא על קהל הילדים, מתוך רצון להקנות להם הרגלי תזונה טובים יותר כבר מגיל צעיר. במקביל להפחתת הסוכר והמלח, מתבצעת גם שורה של מהלכים הסברתיים, להגברת המודעות בציבור הישראלי לחשיבות הפחתת הסוכר והמלח בתזונה. 



כמה טיפים איך להפחית בכמויות:
קודם כל, כמה מותר?
סוכר : כמה שפחות, ועד 5 כפיות ביום
מלח : עד כפית מלח 1 ביום (2000 מ"ג נתרן)

1. להפחית בהדרגה
כבר ציינתי, ובמקרה חשבתי על הדוגמה שלי עם מספר כפיות הסוכר בתה, ובעצמי הבנתי במהלך ההסבר של טליה לביא, דיאטנית קלינית, במפגש בלוגרים של תנובה, עד כמה כפית אחת כזאת משמעותית!

עמוד אחד מתוך המצגת:


2. להסתכל על תוויות ופירוט הרכיבים!
למזלי, מישהו פעם הסביר לי, אך לצערי לא הרבה יודעים, מה שרשום במיקום הראשון ברכיבים, זה גם הרכיב שנמצא הכי הרבה במוצר.


3. כמות גדולה של נתרן ומלח שאנו צורכים והתרגלנו אליה היא בעקבות מזון מעובד שנהי נפוץ בימינו.

הכי טוב ללא ספק להכין אוכל בבית ולהיות בשליטה על כמויות ורכיבים שנכנסים לנו לפה.
לשם כך יש גם קצת טיפים נחמדים לתחליפים:

מומלץ לאמץ, גם לחברות מזון נוספות וגם לנו הצרכנים.


לאחר מכן, הרחיבה לנו דיאטנית קלינית, רותי אבירי טיפים לתזונה בריאה.
מה זה בעצם האכלה בריאה? האכלה בריאה מתחילה כמובן בילדות. ציטות של רותי אבירי: "האכלה בריאה אינה רק סכום רכיבי המזון שנאכלו על ידי הילד אלא היא אכילה שנעשית בנינוחות ובאווירה נעימה ורגועה, מתוך מתן כבוד לילד, לתחושותיו, העדפותיו, רגשותיו, פחדיו ומחשבותיו ומתוך מתן אמון בו."
  • רק הילד הוא זה שיודע אם הוא שבע או לא
  •  כל כפיה מעוררת דחיה
  • ילד לעיתים צריך להיחשף למזון חדש בממוצע כ- 20 פעמים עד שיסכים לטעום אותו
  •  צפיה בטלויזיה מעודדת השמנה בשל אכילה לא מודעת
  •  חשוב לגוון במזון
  •  גישת המזון המלא – לקבל רכיבים מהמזון ולא מתוספים

עכשיו אולי תשאלו את עצמכם, כמוני בהתחלה, אם נתן לילד את כל החופש באוכל, לאן נגיע...? אז אנחנו עדיין מחליטים, ההורים מחליטים מה ומתי, אבל הילד אחראי על האם וכמה.
בהתחלה זה יכול להיות לא פשוט לנו כהורים לשחרר ככה, אך מתוך כך אנחנו בעצם חוזרים למשפט הראשון שציינתי לכם.

האמת שאני מאז ומתמיד משתדלת לא להכין אוכל עם הרבה מלח, סוכר או שמן. כמובן שצריך קצת מהכל, כולל ממתקים לילדים, לפעמים קצת ג'אנק וכו', אבל הכל במידה. מעכשיו אני מרגישה שאני עוד יותר עירנית לכמויות, גם בדברים שאנחנו לפעמים לא מזהים את כמויות המלח או סוכר בהם. אהבתי מאוד את הטיפים לתיבול תחליפי לתחושת מליחות ומתיקות במזון או במשקאות (עשבי תיבול, קינמון), שציינתי לכם למעלה. את אלו אני רוצה לנסות.



סקירות שעלו בבלוג הקשורים למצפן התזונתי:
יפלה שטוזים מופחתי סוכר - לקריאה כנסו לכאן
מעדן קרלו מופחת סוכר - לקריאה כנסו לכאן  
שוקו תנובה עם פחות סוכר ויותר חלב - לקריאה כנסו לכאן 
קוטג' וגבינה לבנה מופחת נתרן - לקריאה כנסו לכאן




לעדכונים מהבלוג מוזמנים להרשם עם המייל וללחוץ לייק בדף הפייסבוק: 
















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...